Verkiezingsprogramma GR 2022

Hierbij presenteert de VVD Midden-Groningen haar verkiezingsprogramma voor de komende gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022.

Beste Midden-Groninger,

Midden-Groningen is een jonge gemeente in een prachtig Gronings landschap! Jij woont in deze mooie gemeente met volop kansen. Dag in, dag uit zetten onze lokale VVD politici zich in om deze plek nog mooier te maken. De gemeente wordt bestuurd door gemeenteraadsleden, wethouders en de burgemeester. Op woensdag 16 maart 2022 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Dan is het aan jou om te bepalen wie er in de gemeenteraad mag plaatsnemen om jouw geluid te laten horen.

In de afgelopen vier jaar hebben we laten zien dat de VVD het verschil maakt voor onze mooie gemeente. Er is beleid opgesteld voor zonneparken, waardoor het duidelijk is waar deze zonneparken in onze gemeente kunnen worden gerealiseerd en hoeveel hectare er maximaal beschikbaar is. Voor blijvend vitale winkelgebieden is een nieuw detailhandelsbeleid opgesteld. Onze bedrijventerreinen zijn bijna vol met bedrijven die voor de werkgelegenheid in onze gemeente zorgen. Langs de A7 is nu een McDonalds vestiging gebouwd waar al 20 jaar over werd gepraat.

In dit verkiezingsprogramma kun je per onderwerp lezen waar de Midden-Groninger VVD zich voor gaat inzetten met uw steun.

Een gemeente die klaar staat voor haar inwoners

De VVD wil een gemeente die werkt voor jou. Die eerlijk en transparant met jou communiceert over wat wel kan, maar ook wat niet. Een gemeente die je kunt vertrouwen. Met een prettige woonomgeving die veilig is, met genoeg groen en voorzieningen in de buurt. Een gemeente die regelt dat de straten schoon zijn en zonder wateroverlast, dat kinderen veilig naar school kunnen en waar je dichtbij huis op liefdevolle zorg kunt rekenen. Dat onze gemeente een fijne plek is en blijft waar jij prettig kunt wonen, werken en leven. We blijven ons inzetten voor snellere afhandeling van schade, herstel en versterking voor onze inwoners, van wie de woningen door de gevolgen van gaswinning beschadigd zijn.

Aandacht voor uw gezondheid met passende zorg

Vroeg of laat krijgen we allemaal met zorg te maken. Daarom willen we goede en liefdevolle zorg waarbij onze inwoners centraal staan. Met hulp die zo dicht mogelijk bij huis wordt georganiseerd, zodat het weinig aanpassing vraagt aan ons dagelijks leven. Zodat je in je eigen buurt goed oud kunt worden. Een buurt waar je buren gemakkelijk kunt ontmoeten voor een gezellig praatje.

Goed en betaalbaar wonen

Of je nu alleen woont in Hoogezand, samenwoont met je partner in Muntendam of met kinderen een huis met tuin hebt in Slochteren: ook in Midden-Groningen is het niet voor iedereen eenvoudig passende woonruimte te vinden. Als VVD willen wij dat er 2000 nieuwe huizen bijgebouwd gaan worden zodat iedereen betaalbaar in onze gemeente kan (blijven) wonen. We geven voorrang aan betaalbare koop- en huurwoningen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat zowel de jongeren als de ouderen in hun eigen dorp een passende woning kunnen vinden.

Een bloeiende lokale economie

De Midden-Groninger VVD wil dat er in Midden-Groningen meer banen bijkomen. Want een baan is zoveel meer dan een inkomen. Het is het gevoel dat je bijdraagt aan de samenleving en het zorgt voor contact met fijne collega’s. Daarom willen wij dat iedereen in Midden-Groningen mee kan doen. Ondernemers horen voldoende ruimte te krijgen om aan de slag te kunnen. Juist de lokale bedrijven hebben een moeilijke tijd achter de rug. We willen niet dat zij van het kastje naar de muur worden gestuurd. We geven hen snel en duidelijk antwoord op vragen via de bedrijven contactfunctionarissen en denken mee over de beste oplossing. Ondernemers die zich in Midden-Groningen willen vestigen, ontvangen wij met open armen en wij zorgen voor voldoende locaties waar zij zich kunnen vestigen.

Een veilige buurt en thuis

In Midden-Groningen willen wij dat je plezierig kunt leven. Dit betekent aandacht voor een groene omgeving en voldoende mogelijkheden om je vrije tijd te besteden, bijvoorbeeld in en rondom het Schildmeer, 't Roegwold en het Zuidlaardermeer. En prettig leven betekent óók veilig leven. Als VVD maken we verkeersituaties in onze gemeente weer veilig voor voetganger, fiets en auto en zorgen we voor een soepele doorstroming. Denk daarbij aan de situatie bij de Knijpsbrug. Zo komen we veilig en op tijd aan bij werk, bij familie of op een andere bestemming.

Slim en duurzaam groen

Als het gaat om energie moet Midden-Groningen verduurzamen. De VVD wil dat verduurzaming betaalbaar blijft voor zowel gezinnen als ondernemers. Verrommeling van het landschap willen wij tegengaan en draagvlak onder Midden-Groningers vindt de VVD erg belangrijk. Daarom is de VVD tegen plaatsen van grote windmolens op land. Met de geboden ruimte in het bestaande zonneparken beleid en de bestaande windparken draagt Midden-Groningen meer dan zijn steentje bij aan de energietransitie. Uitbreiding hiervan is niet aan de orde. De VVD ziet voldoende mogelijkheden voor zon op dak en geeft daar de voorkeur aan. Zo zorgen we ervoor dat we klaar zijn voor de toekomst en onze gemeente schoon en leefbaar blijft.

Verstandige financiële keuzes

Als de gemeente meer uitgeeft dan er binnenkomt ontstaan er op enig moment problemen. Daarom letten we goed op onze gemeentelijke schatkist. Dit betekent ook dat de VVD blijft strijden voor een grotere bijdrage uit het gemeentefonds. We brengen de lokale lasten omlaag door de gemeentelijke taken op een zuinige, maar effectieve manier uit te voeren. En als de gemeente geld overhoudt, zorgen we dat dit terecht komt bij onze inwoners en ondernemers. Zo houden we het leven in Midden-Groningen voor iedereen betaalbaar.

De Midden-Groninger VVD is voor jou goed bereikbaar. Mocht je over dit programma iets met ons willen delen of vragen, dan kun je via social media Facebook https://www.facebook.com/vvdmiddengroningen en website https://midden-groningen.vvd.nl/ contact met ons opnemen.

Nait soezen Moar doun.

Evert Offereins