Wegdromen in Midden-Groningen

"Op het gebied van recreatie en toerisme is nog veel te bereiken in de gemeente Midden-Groningen. De sleutel hiervoor ligt in een samenwerking tussen de gemeente en de ondernemers. Onze ondernemers weten heel goed wat nodig is om het gebied verder te ontwikkelen. Daarbij moeten zij niet gehinderd worden door onnodige regels en lange procedures. Wij zetten ons in voor een gemeente die ondernemers faciliteert en ondersteunt.” Dat zegt de nummer twee op de VVD kandidatenlijst, Marjolein Vulpes.

Er liggen volgens haar veel kansen. “Eigenlijk is het een gebied dat bij wijze van spreken alleen nog maar ontgonnen hoeft te worden. Want Midden-Groningen heeft alles in huis om zich te ontwikkelen tot een fantastische, toeristische gemeente.”

Ze somt op: “Voor de waterliefhebbers zijn er het Zuidlaardermeer, het Schildmeer en een aantal prachtige vaarroutes. Daarnaast is er op het gebied van cultuur en erfgoed veel te beleven en te ontdekken. Denk daarbij aan bijvoorbeeld borg Welgelegen of de Fraeylemaborg. Ook voor wandelaars en fietsers is er enorm veel te ervaren op de begane paden, maar ook in de ruige natuur of in de Heemtuin. Maar de hamvraag is natuurlijk wel hoe ga je dat doen?”

De oplossing ligt volgens Marjolein Vulpes in een samenwerking tussen ondernemers en de gemeente. “Op het gebied van recreatie en toerisme wordt al veel samengewerkt, zowel op gemeentelijk als provinciaal niveau. Samenwerken is echt de sleutel. Een voorbeeld: Je gaat een rondje fietsen om één van onze mooie meren. Je denkt: goh, ik heb wel zin in een kopje koffie, maar alle horecazaken blijken gesloten te zijn. Wat is er eenvoudiger dan afspraken maken over openingstijden en mensen door te verwijzen naar de zaak die wel open is.”

“En er zijn tal van andere voorbeelden te noemen, zoals bijvoorbeeld een ‘happen en trappen’-arrangement, waarin horeca ondernemers samenwerken in het aanbieden van verschillende gangen van een maaltijd tijdens een uitgezette fiets- of wandelroute. En hier zijn verschillende variaties op te bedenken. Samenwerken en arrangementen aanbieden zijn echt de sleutelwoorden, waarmee toeristen onze prachtige gemeente en trekpleisters ontdekken. Daarbij moeten we de samenwerking tussen diverse gemeenten niet vergeten, want de toerist stopt echt niet bij onze gemeentegrens,” zegt Marjolein Vulpes, die op dit moment nog Statenlid bij de provincie is, maar na de gemeenteraadsverkiezingen zich op volle kracht in gaat zetten om Midden-Groningen op de kaart te zetten.

“We moeten zorgen dat de toerist/recreant zich welkom voelt door goed onderhouden openbare ruimten. De belangrijkste gemeentelijk taak is om er iets van te maken. Samen moeten we de schouders er onder zetten om in Midden-Groningen een mooi toeristisch product neer te zetten. Dit levert  niet alleen toeristen, maar ook een mooie woonomgeving en werkgelegenheid op!” Marjolein Vulpes weet waarover ze praat. In een voorgaande functie was zij beleidsadviseur recreatie en toerisme.