Snel Internet Midden-Groningen

De VVD heeft begin januari het college gevraagd naar een update van de aanleg van snel Internet in onze gemeente. We kregen hierover van meerdere kanten vragen doordat in de kernen weer andere bedrijven actief zijn dan in het buitengebied. Vandaag reageert het college met een uitgebreide raadsbrief (zie verder)

Technische vragen VVD over snel internet buiten de bebouwde kom

De antwoorden van het college op de vijf technische vragen van de VVD (02, snel internet, 10-01-2022).

Voor meer informatie, zie de raadsbrief in de bijlage.

‘De VVD fractie zou graag een update ontvangen van hoe de uitrol in onze gemeente verloopt. In deze update (raadsbrief bv) zouden we graag de volgende vragen beantwoord zien’:

1. Welke gebieden in onze gemeente zijn al voorzien door Rodin van Snel Internet, in welke gebieden wordt momenteel snel Internet uitgerold en waar is men nog bezig met vraag bundeling? Antwoord: de vraagbundeling in al onze buitengebieden is afgerond. Overal is voldoende deelname om te gaan aanleggen. Als eerste start binnenkort de aanleg van snel internet buiten de bebouwde kom van de voormalige gemeente Slochteren.
  2. Wat is de planning voor de uitrol in de buiten gebieden die nog niet zijn voorzien van Snel Internet? Antwoord: Er ligt nog geen concrete planning. Snel Internet Groningen zet extra mensen in zodat het netwerk buiten de bebouwde sneller kan worden aangelegd.
  3. Wat zijn de oorzaken van de vertraging in de aanleg van snel internet? Antwoord: Daar zijn drie redenen voor. Als eerste bleek het voor Snel Internet Groningen tijdens de uitvoering niet haalbaar om glasvezel langs het Damsterdiep in onze gemeente te brengen. Als tweede heeft de Coronacrisis voor vertraging gezorgd. En als derde mag Snel Internet Groningen in onze versterkingsgebieden niet zomaar gaan graven. Dat moet tegelijk met andere bedrijven om overlast voor bewoners te beperken.
  4. Zijn er ook in onze gemeente locaties in het buitengebied die niet door Rodin van breedband (kunnen) worden voorzien? Welke alternatieven worden deze inwoners geboden? Antwoord: Alle vooraf vastgestelde (‘witte ’) adressen worden door Snel Internet Groningen van breedband internet voorzien. Dat is zo veel mogelijk via glasvezel en in de andere gevallen met 'internet via radio' of een '4G' internetverbinding.
  5. En als laatste zijn we ook benieuwd wat uiteindelijk de kosten zijn voor onze inwoners wanneer ze van snel internet zijn voorzien. Antwoord: de aanleg is gratis voor onze inwoners die zich tijdens de vraagbundeling hebben aangemeld. Die inwoners hoeven dus geen aansluitkosten te betalen. Na het aansluiten moeten inwoners wel een abonnement betalen voor het gebruik van snel internet.