Waar onderwijs een gelijke start biedt
►
Onderwijs moet van goede kwaliteit zijn.
Schoolbesturen zijn hiervoor verantwoordelijk, maar de gemeente is
gesprekspartner. Als de kwaliteit van lesgeven onder druk staat, biedt de
gemeente ondersteuning. Die rol pakt de gemeente ook als het gaat om het
voorkomen van thuiszitters in het onderwijs.
►
Om de ontwikkelkansen van jonge kinderen te
vergroten, stimuleert de gemeente dat (taal) achterstanden bij jonge kinderen
worden weggewerkt, bijvoorbeeld op de peuterspeelzaal of kinderdagverblijven.
De gemeente stimuleert voor- en vroegschoolse educatie.
►
School is een veilige plek waar kinderen zich
thuis voelen. Scholen hebben nadrukkelijk een taak bij vroegtijdige signalering
van radicalisering, loverboys en huiselijk geweld. De overheid grijpt in als de
vrijheid van onderwijs wordt misbruikt.
►
School is een sociale ontmoetingsplaats. Daarom
stimuleert de gemeente dat er ruimte in of nabij het schoolgebouw is die
bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen, op het gebied van muziek, sport en
cultuur. School- en sportgebouwen kunnen voor verschillende doelgroepen worden
gebruikt.
►
Het is belangrijk dat een school goed en veilig
bereikbaar is. Daarom zorgen we voor een veilige toegang tot de school, met
veilige wandel- en fietsroutes. Ook kijken we naar bijvoorbeeld kiss and ride
parkeerplekken.
►
Pesten is een veel voorkomend probleem onder
jongeren, of dit nu op straat, in de klas, op het sportveld of online is. In
onze gemeente zetten we ons actief in voor het sluiten van een afspraken die
pesten tegengaan en zullen voorkomen: het ‘anti-pesten-pact’.